SEARCH
Stäng den här sökrutan.
dot-1
dot-1
dot-1
dot-1

Demand
Acceleration

90% innovation - 10% upphandling

Demand Acceleration är ett ramverk för hur offentlig sektor kan driva innovation och omställning med den offentliga affären som verktyg, genom att öka efterfrågan på hållbara lösningar.

Demand Acceleration Community är ett öppet lärande nätverk för offentliga behovsägare och intermediärer som är intresserade av att gemensamt utforska hur den offentliga affären kan driva innovation och omställning. Vi träffas var tredje fredag morgon för att diskutera och utbyta erfarenheter, med ramverket för Demand Acceleration som utgångspunkt.

Vårt community präglas av en öppenhet, och vi tror på en balans mellan konkurrens och samverkan. Vi delar användbart material, som presentationer, processdokument och upphandlingsunderlag, med varandra, och material som skapas av medlemmar i communitiet licensieras generellt under Creative Commons.

Den offentliga affären som verktyg för innovation och omställning

För att stimulera innovation och omställning krävs inte bara satsningar på ny teknologi, det vill säga mer utbud. För att ny teknologi ska komma i användning och skapa värde behöver även efterfrågan på nya hållbara lösningar öka, i hela samhället. Innovation begränsas inte bara av utbud, utan även av efterfrågan.

Demand Acceleration är en ramverk för hur offentlig sektor kan driva innovation och omställning med offentlig upphandling som verktyg, genom att öka efterfrågan på hållbara lösningar.

Offentlig upphandling omsätter årligen över 800 miljarder kronor bara i Sverige. Om bara en procent skulle kunna användas för att driva innovation och omställning så skulle det motsvara mer än dubbelt så mycket som hela Vinnovas nuvarande budget.

Outnyttjad potential

Andel svenska organisationer som i hög grad arbetar för att upphandla innovativa lösningar

Kommuner

11%

Regioner

13%

Statliga myndigheter

18%

Källor:

Ramverket för
Demand Acceleration

Demand acceleration är ett ramverk, innehållande fyra grundläggande värderingar, och fyra vägledande principer.

Värderingar

  1. Innovation innebär att omfamna komplexitet och oförutsägbarhet.
  2. Innovation begränsas inte av utbud utan av efterfrågan.
  3. Den offentliga affären har potential att bli ett viktigt verktyg för att driva omställning mot ett hållbart samhälle.
  4. De fem principerna för offentlig upphandling - icke-diskriminering, likabehandling, proportionalitet, transparens och ömsesidigt erkännande, bygger på demokratiska värderingar och affärsmässighet och bör styra all interaktion mellan offentliga köpare och leverantörer.

Principer

  1. Icke-prediktiv styrning Att navigera osäkerhet kräver processer som är utformade för oförutsägbarhet.
  2. Iterativa och interaktiva processer Behov, krav och lösningar förändras när användare och leverantörer interagerar med innovationer i dess olika former.
  3. Integrera upphandling i innovationsprocessen, inte innovation i upphandlingsprocessen När innovation och upphandling integreras måste processen följa en innovationslogik men också uppfylla de grundläggande principerna för offentlig upphandling.
  4. Skalbarhet bortom den första kunden Skalbarhet ökar det gemensamma värdet för köpare, leverantörer och samhället och behöver integreras i varje steg av processen

Ta del av våra handböcker

Här hittar du våra handböcker, som ger en mer ingående beskrivning om hur ramverket kan tillämpas i praktiken. Dessutom finns en kortare version, som utgör ett underlag för att förstå Demand Accceleration ur ett policyperspektiv.

Demand
Acceleration
Handbok
Demand
Acceleration
Handbok
Policymaker's Edition
Demand
Acceleration
Practitioner's
Handbook

Presentationer och seminarier

ETIN Seminar on IEP: Case example from Georgia and Norway
6 juni 2024
Almedalsveckan Panel 2023
6 juli 2023
Sweden Innovation Days 2023
16 maj 2023
Vinnova Seminar
11 october 2022
Föreläsning under Sörmlands innovationsvecka
13 november 2022
Efterfrågeaccelerator | GovTech Explore
27 april 2022
2:a BRINC Online Workshop
8 februari 2023

Rapporter och artiklar

Nyheter, poddar och blogginlägg

Leverantörer

Aldab Innovation
Jakob Lindvall
jakob@aldab.se +46 (0)70 825 90 10

Tjänster: Processledning, utbildning, strategi och affärsutveckling

Ml Impact Consulting
Marie-Louise Eriksson
hello@mlimpact.se +46 (0)70 928 20 72

Tjänster: Processledning, utbildning

Stiftelsen Compare
Carolin Maule
carolin.maule@compare.se +46 (0)73 055 57 15.

Tjänster: Processledning, utbildning, handledning, strategi

Quadruple Wermland AB
Per Danielsson
per.danielsson@me.com +46 (0)70 307 24 18

Tjänster: Juridisk rådgivning, upphandlingskonsultation

Dialogmakarna
Niklas Tideklev
niklas.tideklev@dialogmakarna.se +46 (0)73 925 49 60

Tjänster: Juridisk rådgivning, processledning, utbildning, upphandlingskonsultation

Kista Science City
Mikaela Färnqvist, Lucas Uhlén
mikaela.farnqvist@kista.com +46 (0)731 58 35 08 lucas.uhlen@kista.com +46 (0)708- 55 55 62

Tjänster: Processledning

Bron Innovation
Hanna Wallin
hanna.wallin@broninnovation.se +46 (0)76 022 41 92

Tjänster: Processledning

Leap for Life
Anna-Maria Mårtensson
anna_maria_martensson@hh.se +46 (0)72 977 37 21

Tjänster: Processledning

Vill du finnas med på listan?
Kontakta Lina Svensberg

Kontakta oss

Lina Svensberg

Process Manager,

Demand Acceleration

+46 (0)76 137 97 68 lina.svensberg@compare.se

Jonas Matthing

Operations Manager,

DigitalWell Arena

+46 (0)70 669 58 05 jonas.matthing@compare.se

Anders Milde

Communications

+46 (0)73 653 62 67 anders.milde@compare.se

eu_fond_logo

EUROPEISKA UNIONEN – EUROPEISKA REGIONALA UTVECKLINGSFONDEN

Det regionala projektet DigitalWell finansieras av Europeiska Unionen – Europiska regionala utvecklingsfonden. Syftet med DigitalWell är att vi tillsammans ska utveckla digitala lösningar för behov inom välfärden med användarens egenförmåga i fokus.