Föreläsning blev digital och global tjänst efter Corona

Ninni Länsberg föreläser om stress och ohälsa på jobbet. När Corona stoppade fysiska möten ställde hon om till ett digitalt budskap för en global marknad – riktat till de som bekämpar pandemin. Filmen har redan fått över 60 000 visningar i Indien.

Ninni Länsberg jobbar som beteendevetare och har i över 15 år jobbat mot att bekämpa ohälsa på jobbet. Det handlar om stress, ångest, utmattning och andra orsaker till att människor går in i väggen.

För tre år sedan kom hon ut med boken ”Friskt jobbat”, där hon delar med sig av sina erfarenheter från möten med tusentals anställda. Vid sidan av det vanliga jobbet inom företagshälsovården har hon varit en flitigt anlitad föreläsare. Men under våren tog det tvärstopp.

– Min sista föreläsning höll jag för polisen i Skåne, sen kom Corona och allt blev inställt. Precis innan jag skulle åka till Estland för min första utlandsföreläsning, säger Ninni Länsberg.

Har sålts till flera kommuner 

Men snabbt kom insikten om vilka som verkligen hade det stressigt på jobbet i coronakrisen.

– Det jag såg på tv och i övriga nyheter var ett nödrop från hela vården, säger Ninni Länsberg, som bestämde sig för att de skulle bli hennes målgrupp.

Hon satte ihop en tolv minuter lång film, som på svenska heter ”Peptalk”. Syftet är att inspirera, motivera och stötta vårdpersonal – ett slags digital krishantering i coronakrisen. Filmen kommer med ett frågeunderlag som vårdgivarna kan diskutera med sin personal, för att hantera en väldigt tuff arbetsmiljö. Den har redan sålts till en handfull kommuner, och i Eda har den blivit obligatorisk att se för all personal i kommunen.

Samtidigt kom insikten om att samma problematik finns i hela världen. Så via talarcoachen Alexander Grabner-Jarlung och produktionsbolaget Marytale skapade Ninni Länsberg en engelskspråkig version av filmen under namnet ”The Tools”.

Via egen marknadsföring på Facebook har hon nu spridit den i flera länder, exempelvis England, Belgien och Kanada. Störst avtryck har den hittills gjort i Indien – där den fått över 60 000 visningar.

– Min dröm är att filmen ska visas på sjukhus runt om i världen för att ge uppmuntran och energi. Sjukvårdspersonal har inte tid att gå på föreläsningar, men tolv minuter har de tid med. Jag har fått väldigt bra respons av många som tycker att filmen är grymt motiverande, säger Ninni Länsberg.

Skalar upp med digital tjänst

Från Digitalwells Innovationssupport har hon fått stöd inom digital affärsutveckling och digitala affärsmodeller, när hennes föreläsningar blivit en digital produkt. Det landade i en mix med en fem minuter lång gratisversion, där den som vill gå vidare kan köpa fullängdsversionen och frågeunderlaget.

– Ninni har all kunskap och kompetens, men hade ett koncept som inte var digitalt. Det som är så häftigt är att hon såg ett nytt behov och skapar en ny digital affärsmodell som är möjlig att skala upp. Hon hade aldrig nått så här många med sin tidigare affärsmodell, säger Lina Svensberg, processledare för entreprenörskap och kommersialisering i DigitalWell Arena.

WHO en drömkund

Så det som började som ett stopp i entreprenörsresan har via en digital omställning tagit Ninni Länsberg ut på en internationell marknad.

– Nu hoppas jag bara att rätt personer ska se filmen. Jag tror jag ska maila Bill Gates och be att han skänker den till WHO, säger Ninni Länsberg och skrattar.

eu_fond_logo

EUROPEISKA UNIONEN – EUROPEISKA REGIONALA UTVECKLINGSFONDEN

Det regionala projektet DigitalWell finansieras av Europeiska Unionen – Europiska regionala utvecklingsfonden. Syftet med DigitalWell är att vi tillsammans ska utveckla digitala lösningar för behov inom välfärden med användarens egenförmåga i fokus.