Sticky Beat har nominerats till Svenska Designpriset för sitt arbete med Lumeno – en digital följeslagare för suicidprevention och ökad psykisk hälsa. Idén var den första som fick stöd av DigitalWell Arenas innovationssupport – och framgångarna har banat väg för fler entreprenörer.
I genren digitala välfärdstjänster har en app som bland annat ska förhindra suicid en speciell ställning. Marie Niljung, som tillsammans med Filippa Gagnér Jenneteg och Susanne Tell är initiativtagare till tjänsten, säger att ämnet lätt drabbas av beröringsskräck.
Nomineringen till Svenska Designpriset tycker hon är ett kvitto på att Lumeno brutit den barriären.
– Jag vet inte om någon annan än Sticky Beat hade klarat att forma appen så bra, eftersom ämnet är så känsligt. Samtidigt finns risken att man är så rädd för att göra fel att man inte gör någonting alls. Det dör fortfarande fyra personer varje dag i suicid, nu gör vi verkligen något tillsammans för att skapa en förändring, säger Marie Niljung.
Design som stärker innehållet
Hon beskriver samarbetet med Sticky Beat som magiskt och även för själva innehållet har det gett ett stort mervärde.
– En viktig funktion som de har bidragit med är att användarna kan lämna feedback direkt i appen. 90 procent handlar om att människor har förmedlat vad de känner för Lumeno, med förslag på väldigt konkreta förbättringar. Så vi har verkligen nått fram, säger Marie Niljung.
Sticky Beat har deltagit i utvecklingen sedan prototypfasen. I maj lanserades den första versionen av Lumeno och redan innan årets slut ska en ny version finnas tillgänglig för användarna.
– Nu vet att vi unga människor kan få stöd i Lumeno att hjälpa sig själva. De behöver inte ens surf för att använda den och stödet finns tillgänglig dygnet runt, säger Marie Niljung.
Konkret prototypstöd
Livskämpar AB, som är företaget bakom Lumeno, var de första entreprenörerna som fick stöd via DigitalWell Arenas innovationssupport. I teamet fanns redan stor kunskap om hur man jobbar med suicidprevention och psykisk hälsa, bland annat via boken ”Handbok för livskämpar”. Däremot var processen att omvandla den kunskapen till en digital tjänst oprövad.
– Det som har varit revolutionerande med innovationssupporten är att vi har kunnat ge stödtjänster och konkreta medel till att skapa prototyper – att pitcha en tjänst som inte finns är svårt. Livskämpars framgångar och driv har bidragit till att vi har vågat stötta fler entreprenörer i tidiga skeden. Vi har sett vilken skillnad ett tidigt stöd kan göra för en driven entreprenör. säger Lina Svensberg, Process Manager på DigitalWell Arena.
Marie Niljung beskriver supporten från DigitalWell Arena som grunden i ett husbygge – och en viktig anledning till att bland andra Vinnova stöttat den fortsatta utvecklingen av appen.
Söker nya samarbetspartners
Framgångarna till trots så finns ändå utmaningar kvar att lösa för att nå en bredare målgrupp – och rädda liv.
– Lumeno kommer alltid att vara gratis för användarna och fri från annonser. Än så länge har vi bara nått ut i Värmland och vi behöver fler samarbetspartners som kan hjälpa till med finansieringen. Allra helst ser vi att företag inte bara puttar in pengar, utan också köper vårt utbildningsmaterial om psykisk livräddning. Jag ser det som en säkerhets- och arbetsmiljöfråga, på samma sätt som hjärt- och lungräddning, säger Marie Niljung.