SunSense blir första norska bolag i DigitalWell Ventures accelerator. Bolagets produkt samlar data om hur mycket solljus och UV-strålning användarna exponeras för – och kan bli ett viktigt verktyg för att förebygga hudcancer.
SunSense produkt är enkel att använda för alla som vill förebygga risk för skadlig UV-strålning. En sensor som kan fästas i ett armband, eller på kläderna, ger individanpassad information om när användaren nått maximal dagliga dos och användaren notifieras då via en app i mobiltelefonen. Till skillnad från generell information om UV-strålning kan sensorn dessutom ta hänsyn till dagliga väderförhållanden.
Den tekniska utvecklingen av produkten har redan nått långt. Valet att ansluta till DigitalWell Ventures hoppas Vidar Mortensen, co-founder och VP Strategic Partnerships på SunSense, ska rusta bolaget för att skala upp på en global marknad.
– Det är inte bara viktigt att accelerera i ett tidigt skede, och vi kom tillsammans fram till att SunSense är en mogen produkt som är intressant att accelerera när det gäller försäljning och internationalisering. Där kan vi få vägledning och tillgång till de starka nätverk som DigitalWell Ventures har och ta del av ett acceleratorprogram som systematiserar den kunskapen, säger Vidar Mortensen.
– SunSense checkar av alla boxarna i vårt investeringsmandat och vi kan ge ett mervärde i verksamhetskritiska områden, som tex validering av lösningen i offentliga miljöer, internationalisering och go-to-market, säger David Holm, Investment Manager i DigitalWell Ventures.
Medverkar i Harvard-studie
En tredje generation av SunSense (PRO) lanseras snart. Den är optimerad för att skydda användare med känslig hud, där information om hur länge man kan visats i solen behöver vara ännu mer exakt. Enligt Vidar Mortensen ingår 180 miljoner människor i denna riskgrupp i Europa, Australien och USA.
– Vi säljer egentligen inte en ”Wearable”, utan trygghet för användarna. Därför vi har flera forskningsprojekt i gång, bland annat tillsammans med Harvard som gör en klinisk studie om hur ett verktyg som SunSense kan förbättra situationen för patienter med erytropoietisk protoporfyri (EPP), en ovanlig hudsjukdom där information om UV-exponering måste vara exakt nästan på minuten, säger Vidar Mortensen.
Förutom Harvards studie ska även danska Cancerförbundet kartlägga hur människors beteenden förändras när de får data om sin UV-exponering. Ett samarbete pågår också med norska Psoriasis- och eksemforbundet.
Trots att riskerna kring hudcancer sedan länge är kända fortsätter antalet fall att öka. Vidar Mortensen tror att gamla råd om hur man skyddar sig har varit för generella. Nu finns möjlighet att njuta av solen – men få reda på när den blir skadlig. Solljus är en naturlig källa till D-vitamin, lindrar vissa hudbesvär och frisätter även serotonin, vilket ökar vår känsla av välbefinnande.
– När det gäller exempelvis psoriasis är sol bra mot sjukdomen, men den här gruppen är också överrepresenterade för hudcancer. Det handlar om att vara ute så mycket som möjligt, men på ett säkert sätt, säger Vidar Mortensen.
Kan ge svar om arbetsmiljö
Han tror dessutom att SunSense plattform kan bli intressant ur ett arbetsgivarperspektiv. I Arvika kommer i sommar 30 kommunanställda delta i en pilotstudie som ska samla data om deras UV-exponering.
– Otroligt kul att Arvika vill vara med och testa teknologin. Det är väldigt viktigt för oss eftersom det ger input om arbetsmiljöfrågor, som vi ännu inte vet så mycket om, säger Vidar Mortensen.
Den starka kopplingen till preventiv hälsa gör också SunSense produkt högintressant för DigitalWell Arena.
– Den här typen av tjänster kan ge individen värdefull information om beteenden som är skadliga för hälsan. Jag ser stor potential i att SunSense kan bli en tjänst vi kan ta med oss till våra hälsoarenor, säger Marie Granander, processledare i DigitalWell Arena.