Kvalitetssäkring
Startsida / Kvalitetssäkring
Fokusområde: Kvalitetssäkring
Tveka inte att kontakta oss om du har frågor, inspel eller är intresserad av möjligheterna i DigitalWell Arena.
kvalitetssäkring förutsättning för att uppfylla nödvändiga krav
Digital hälsoinnovation är en möjliggörare för god och säker vård och en bättre hälsa för individen. För att innovationerna ska nå sin fulla potential behöver företag, akademi, offentlig sektor och individ bättre kunna nyttja den hälsodata och digitala teknik som finns tillgänglig, eller har potential att utvecklas. Aktörerna behöver därför i olika skeden kunna kvalitetssäkra för att säkerställa att de uppfyller alla nödvändiga standarder och krav.
En stor utmaning ligger bland annat i bristen på globala kvalitetssäkringsstandarder för hälsoapplikationer. Detta försvårar tolkningen, skapar en osäker marknad och därmed också en ojämlik användning av hälsoapplikationer.
Individer nyttjar digitala hälsoapplikationer för att hantera sin hälsa oavsett om de är kvalitetssäkrade, eller rekommenderade av hälso- och sjukvården. DigitalWell Arena driver därför nationellt frågan om gemensamma standarder för kvalitetssäkring tillsammans med andra nyckelaktörer.
Kvalitet vid test och implementering av digitala hälsotjänster
DigitalWell Arena bidrar med kunskap och processer som stöttar både företag och offentlig sektor att genomföra trygga och säkra tester, och i förlängningen även implementering av digitala hälsotjänster.
Kunskap kring test är en avgörande kvalitetsfaktor vid utveckling av nya, digitala hälsotjänster. Innovativa företag är beroende av test i tidiga skeden för att förstå vad som krävs när tjänsten ska utvecklas och för att verifiera såväl tekniska som användarrelaterade behov och utmaningar. När tjänsten blir mer färdig behövs test i verkliga miljöer för att verifiera att tjänsten fungerar tillfredställande för beställare, användare och investerare.
Testmiljöer en nyckel för förändring
Tillgängligheten till testmiljöer är därför avgörande. Offentlig sektor är en drivande aktör och kan genom att tillgängliggöra verkliga testmiljöer bidra till att fler innovationer förverkligas och att framtidens hälsotjänster utvecklas.
En annan viktig roll för offentlig sektor är att öka kunskapen om möjligheterna med digital teknik i den egna verksamheten.
Ledning och verksamhet i offentlig sektor behöver känna stor trygghet i att såväl tester, som implementering genomförs på ett säkert sätt och att de tjänster som används uppfyller lagar och regler. Interaktionen med innovativa företag och digital teknik väcker ofta komplexa frågor och kan kräva bred kunskap, som kan vara svår att samla. Det ställer också krav på resurser, vilket många gånger kan vara svårt att frigöra i offentliga organisationer.
Klicka på filmen för att lyssna till Jonas Matthing, Operations Manager för DigitalWell Arena, berätta om hur olika aspekter av kvalitetsäkring påverkar förutsättningarna för digital hälsoinnovation.
TEST AV NORDISKT RAMVERK
Bristen på enhetliga kvalitetsstandarder för hälsoappar har skapat osäkerhet och en ojämlik användning av digitala hälsoverktyg. DigitalWell Arena samarbetar med ledande aktörer för att etablera ett nationellt och nordiskt ramverk som ökar tillgängligheten och kvaliteten av digitala hälsoinnovationer, med målet att främja en hälsosammare och digital framtid.
Brist på tillämpning av universella kvalitetssäkringsstandarder för hälsoapplikationer (hälsoappar) bidrar till att det idag är skillnader i tolkningen av vilken nivå av kvalitet de upprätthåller. Exempelvis avseende vad en app gör, om den håller vad tillverkaren påstår, hur den samlar data, eller förhåller sig till kvalitetsmått i sjukvård, omsorg eller skola. Det har skapat en osäkerhet hos såväl vård- och omsorgsgivare som individer och bidrar till att Sverige har en både otillgänglig och ojämlik användning av digital teknik och digitala verktyg kopplat till hälsa.
Sex parter driver projekt för att skapa nordisk ramverk
DigitalWell Arena har därför etablerat ett projekt tillsammans med E-hälsomyndigheten, Equalis (som ägs av SKR och kvalitetssäkrar vårdprocesser), Hälso- och sjukvården i Region Värmland, RISE, samt Kungliga tekniska högskolan (KTH). Syftet med projektet är att öka kunskapen kring hur tillgängliggörande av nya digitala lösningar för hälsa kan ökas genom ett tydligt nationellt och nordiskt ramverk.
Test av befintliga hälsotjänster
Projektet kommer bland annat att testa det nordiska kvalitetsramverket NordDEC för att granska ett antal svenska digitala hälsotjänster, samt stimulera nya och befintliga kunskapsutbyte mellan relevanta aktörer både nationellt och i Norden. Med hälsoappar menar vi i detta sammanhang digitala tjänster som syftar till att skapa hälsa för en användare – personal, patient/brukare, privatperson utifrån exempelvis livsstil, trygghet, eller preventiv/behandlande vård och omsorg.
Projektet pågår från augusti 2023 till augusti 2024. Satsningen är en del av det nationella arbetet för att bidra till att skapa en plan för hur Sverige kan etablera och sprida en metodik för kvalitetssäkring av hälsoappar.
Tjänster för kvalitetssäkring
Genomlysning av tjänst
Genomlysning och analys av produkt eller tjänst utifrån användbarhet, interoperabilitet, lagar och förordningar samt informationssäkerhet. För vem: företag som har en betaversion eller senare, eller offentlig sektor som vill ha mer information om en tjänst inför, eller under test. Genomlysningen är på 30 timmar. HUR? Efter kontakt med innovationsrådet… LÄNK till startups-sida
Metodstöd för test i verklig miljö
Behovet av att genomföra trygga och säkra tester för offentlig sektor och företag tillsammans är stort då efterfrågan på nya tjänster förväntas öka i takt med att utmaningarna blir större. Genom att genomföra tester i verklig miljö skapas direkt nytta och synergieffekter för både organisation, användare och utvecklingen av den digitala tjänsten. Det genererar också ny kunskap. Metodstöd test i verklig miljö
Kontaktperson
Jonas Matthing
Operations Manager
+46 (0)70 607 08 67
jonasmatthing@compare.com