Innovation begränsas inte av utbud utan av efterfrågan. Demand Acceleration är en metodik för hur offentlig sektor kan driva innovation och omställning med offentlig upphandling som verktyg, genom att öka efterfrågan på hållbara lösningar.
Demand Acceleration-nätverket har ett eget community där vi med jämna mellanrum träffas i frukostmöten och andra forum för att diskutera och utbyta erfarenheter. Communityt erbjuder också tillgång till diverse användbart material, som presentationer, upphandlingsunderlag mm. Klicka för att gå med
Demand Acceleration är en metodik för hur offentlig sektor kan driva innovation och omställning med offentlig upphandling som verktyg, genom att öka efterfrågan på hållbara lösningar.
Offentlig upphandling omsätter årligen över 800 miljarder kronor bara i Sverige. Om bara en procent skulle kunna användas för att driva innovation och utveckling så skulle det motsvara mer än dubbelt så mycket som hela Vinnovas nuvarande budget.
Kommuner
11%
Regioner
13%
Statliga myndigheter
18%
Här kan du se mer om de sex principerna för Demand Acceleration - som är navet och den teoretiska grunden för upphandlingsmetodiken. Från det grundläggande antagandet att offentlig upphandling kan driva innovation, till varför bolagen bör äga de immateriella rättigheterna till de tjänster som utvecklas.
Upphandling i offentlig sektor kräver utvärdering, medan innovation innebär en osäker process utan fördefinierade specifikationer.
Det går det att kombinera upphandling och innovation genom att använda de grundläggande principerna för offentlig upphandling som riktlinjer för samarbete mellan den offentliga kunden och leverantörer.
Innovation handlar om att skapa värde genom nya eller bättre lösningar via en utforskande, experimentell och iterativ process. Detta kräver utrymme, resurser och förankring i organisationen.
Innovation ställer också krav på förmåga att omfamna misslyckanden och lära sig stegvis. Genom att ta begränsade risker i början kan man minimera osäkerhet och öka chanserna till framgångsrik upphandling av innovationer.
Innovation är en process där användare och tillhandahållare av lösningar samarbetar, där flera alternativa leverantörer bör bjudas in istället för att välja en enda leverantör.
De som inte kan möta kundernas behov, eller skala upp lösningen på marknaden, bör gradvis väljas bort. Innovationsprocessen bör därför tillåta samskapande i flera faser för minskad risk och osäkerhet.
Skisser, presentationer, demonstratorer och prototyper används för att förtydliga behov. Krav och lösningar bidrar till att skapa interaktion och dialog för att öka förståelsen under processen.
I en samskapande process bör potentiella lösningar och leverantörer inkluderas tidigt, och behovsformuleringen ska ses som en startpunkt på innovationsprocessen, inte som slutpunkten för en omfattande behovsanalys.
Skalbarhet är viktigt i alla steg av processen, från marknadsanalysen av behovet till utvärderingen av lösningens affärspotential och leverantörers förmåga att sprida tjänsten på marknaden.
Leverantörerna bör äga de immateriella tillgångarna som utvecklas under processen, vilket kan kombineras med principen om samskapande. Detta skapar också incitament för att tjänsterna skalas upp och utvecklas.
Här hittar du våra handböcker, som ger en mer ingående beskrivning om hur metodiken kan tillämpas i praktiken. Dessutom finns en kortare version, som utgör ett underlag för att förstå Demand Accceleration ur ett policyperspektiv.
jakob@aldab.se
+46 (0)70 825 90 10
Tjänster: Processledning, utbildning, strategi och affärsutveckling
hello@mlimpact.se
+46 (0)70 928 20 72
Tjänster: Processledning, utbildning
lina.svensberg@compare.se
+46 (0)76 137 97 68
Tjänster: Processledning, utbildning, handledning, strategi
per.danielsson@me.com
+46 (0)70 307 24 18
Tjänster: Juridisk rådgivning, upphandlingskonsultation
niklas.tideklev@dialogmakarna.se
+46 (0)73 925 49 60
Tjänster: Juridisk rådgivning, processledning, utbildning, upphandlingskonsultation
mikaela.farnqvist@kista.com
+46 (0)731 58 35 08
lucas.uhlen@kista.com
+46 (0)708- 55 55 62
Tjänster: Processledning
hanna.wallin@broninnovation.se
+46 (0)76 022 41 92
Tjänster: Processledning
anna_maria_martensson@hh.se
+46 (0)72 977 37 21
Tjänster: Processledning
Karlstads kommun utgår från behoven och låter marknaden hitta lösningarna inom äldreomsorgen
DigitalWell Arena and Compare, with Jonas Matthing and Lina Svensberg from Compare (Swe)
Publicerad 31 januari 2023
Process Manager,
Demand Accceleration
+46 (0)76 137 97 68
lina.svensberg@compare.se
Operations Manager, DigitalWell Arena
+46 (0)70 669 58 05
jonas.matthing@compare.se
Communications
+46 (0)73 653 62 67
anders.milde@compare.se
Sverige (BNP ca 800 Mkr)
16%
EU (BNP ca 20.000 Mkr)
14%
EU (BNP ca 20.000 Mkr)
14%
EU (BNP ca 20.000 Mkr)
14%
Sverige (BNP ca 800 Mkr)
16%
Vinnovas budget (approx 4Mkr)
16%
De hände mycket i DigitalWell Arenas ekosystem mellan den 12 och 13 juni. Som en del av att vi delade ut vår utmärkelse DigitalWell Award
Karlstads kommun har upphandlat utvecklingsarbete av en ny digital tjänst för att göra stadens utbud av aktiviteter mer inkluderande. Upphandlingen har gjorts med stöd av
Hur skulle stadens efterfrågan kunna stimulera cirkularitet av avloppsvatten, med stöd av en innovationsprocess som också integrerar offentlig upphandling? Det är de centrala perspektiven i
Har du frågor, inspel eller är intresserad av att vara med?
Det regionala projektet DigitalWell finansieras av Europeiska Unionen – Europiska regionala utvecklingsfonden. Syftet med DigitalWell är att vi tillsammans ska utveckla digitala lösningar för behov inom välfärden med användarens egenförmåga i fokus.